Iskolai konfliktuskezelés
Mit érthetünk iskolai konfliktusok alatt?
A konfliktusok sokrétűek lehetnek. Számtalan példa közül megnevezhetünk olyan konfliktushelyzeteket, melyek a tanulók mindennapjainak részei (pl.: gúnyolódás, bullying, magtartási problémák), vagy említhetjük esetként a szülők és/vagy szülők és tanárok közötti feszültséggel teli kommunikációt is.
A konfliktusos helyzetek kirobbanásukat követően hamar elcsitulhatnak, de eszkalálódhatnak is. Valaki úgy számol be róluk, mint az iskolai hétköznapok természetes velejáróiról és szerinte „minden rendben van”, van, aki azonban sértettként szenved el úgy adott helyzeteket, hogy egy nagyon nehéz időszakot él meg, és szerinte a helyzet már- már tarthatatlan és elviselhetetlen.
Egy biztos!
Nem szabad elsiklanunk afelett, hogy akik benne vannak hasonló helyzetekben, mit is értelmeznek konfliktusnak és közben egy- egy eset résztvevője, áldozata hogyan éli meg azt.
Hogyan tudok külsős szakemberként segíteni ilyen helyzetekben?
Mediátorként iskolai konfliktuskezelés felé is szakosodtam, több iskolában is jártam már konfliktuskezelő foglalkozást tartani a különböző szereplők között kisebb és nagyobb csoportokkal dolgozva egyaránt. Ezeket az alkalmakat szülői értekezletek keretein belül, vagy resztoratív (helyreállító) technikákat alkalmazva (pl. kör) csoportokban szoktam megtartani. Azt vallom, hogy a problémákról / konfliktusokról igenis beszélni kell, ugyanis, ha szőnyeg alá söpörjük a puskaport, az egyszer robbanni fog. Amennyiben házon belül nem sikerül megoldást találni ezekre a helyzetekre, akkor külsős szakember segítségével, egy ahhoz megteremtett nyugodt légkőrben, úgy, hogy mindenki elmondhassa a saját szemszögét, igenis előrébb lehet lépni és felelősséget vállalva további együttműködéseket lehet elindítani, vagy éppen folytatni.
Keress bizalommal az elérhetőségeimen és egyeztessünk!
